Rynek wyrobów medycznych w Polsce ? przeregulowany rynek z potencjałem
Wartość polskiego rynku wyrobów medycznych w 2013 r. przekroczyła 6,5 mld zł. Jednym z motorów wzrostu sprzedaży staje się eksport, który w ostatnich latach wzrósł ponad trzykrotnie osiągając poziom ok. 2,5 mld zł ? wynika z szacunków Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych Polmed, opublikowanych w maju 2014 r. W odniesieniu do bieżącego roku, eksperci izby uważają, że nadchodzący rok będzie trudny, a segment dystrybucji dużego sprzętu szpitalnego może zanotować w tym roku tąpnięcie.
W opinii prezesa OIGWM Polmed, Janusza Szafrańca, oferta wyrobów medycznych na rynku polskim jest szeroka i porównywalna do najbardziej zaawansowanych krajów świata. Wyroby będące dotychczas polską specjalnością, takie jak meble szpitalne, materiały opatrunkowe i higieniczne, stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie i nowoczesne. Wśród polskich producentów sprzętu medycznego o największym zasięgu znajduje się m.in. Mercator ? producent rękawiczek medycznych, Balton, producent sprzętu kardiologicznego czy też Famed, producent wyposażenia gabinetów lekarskich.
Od jakiegoś czasu rośnie także grupa rodzimych firm działających na rynku wyrobów bardzo zaawansowanych technologicznie, takich jak implanty czy precyzyjne narzędzia chirurgiczne. To wszystko powoduje, branża zanotowała ponad trzykrotny wzrost eksportu.
„Eksport wyrobów medycznych rośnie i w ubiegłym roku wyniósł ok. 500 mln euro. 60 proc. sprzedaży zagranicznej trafia do Niemiec, Danii i Francji. Głównymi produktami są meble szpitalne, precyzyjne narzędzia chirurgiczne, materiały medyczne, a także implanty” – powiedział prezes.
więcej na: